Roetfilter Regenereren
Cars with diesel engines are equipped with a particulate filter. A particulate filter stops soot that is carried along by the exhaust gases. Nowadays, every diesel car is equipped with a particulate filter, due to strict environmental requirements. A soot filter is also often referred to as DPF (diesel particulate filter). The combustion process of the engine produces soot particles, which are the result of incomplete combustion. Soot is small particles of carbon to which harmful substances such as hydrocarbons, sulfur and metal oxides adhere. When an incorrect combustion process takes place, due to a lack of oxygen, or due to a mixture that is too rich, soot emissions will increase. A diesel particulate filter ensures that the particles of exhaust gases that flow through the filter's entry channels are retained. When this process has repeated itself long enough, the diesel particulate filter can become clogged. By starting a regeneration process, the accumulated soot particles will be burned. All DPF diagnostic tools can be found below.
Waarom roetfilter regenereren
Een roetfilter regenereren is nodig wanneer deze (bijna) vol zit. Er zijn grofweg twee types roetfilters: zelf genererende roetfilters, of roetfilters waarbij handmatig een regeneratie gestart moet worden. Bij een regeneratieproces worden roetdeeltje verbrand en de deeltjes omgezet in onschadelijke stoffen. Regenereren dient regelmatig te gebeuren, om een verstopt roetfilter te voorkomen.
Het motormanagementsysteem van de auto is zo geprogrammeerd dat de DPF automatisch en periodiek wordt gereinigd onder het rijden, als de motor op bedrijfstemperatuur is en als er voldoende tijd is om het reinigingsproces uit te voeren. Bij veel snelwegkilometers zal het regeneratieproces succesvol worden afgerond, maar bij kortere afstanden kan dit proces vroegtijdig worden afgebroken. Dit kan leiden tot een verstopt roetfilter. Een handmatige regeneratie is nodig om het roetfilter leeg te branden.
Roetfilter resetten met uitleesapparatuur
Een roetfilter resetten met uitleesapparatuur is nodig wanneer het roetfilter verstopt zit. Met een speciaal uitleesapparaat met DPF reset functie kan handmatig een regeneratieproces worden gestart om het DPF schoon te branden. Bij een geforceerde start van een regeneratie wordt de temperatuur verhoogd boven de 600 graden. Om naverbranding van roetdeeltjes te realiseren ie een temperatuur van minimaal 600 graden nodig. Voor het handmatig starten van een naverbrandingsproces is speciale roetfilter uitleesapparatuur nodig. De geschikte apparatuur voor roetfilter resetten vindt u op deze pagina.